„УНИЦЕФ и Глобалната комисия по образование призовават за спешни инвестиции за справяне с нарастващата криза в обучението и уменията на децата в световен мащаб.“ се казва в прес-съобщение на УНИЦЕФ разпространено на 21 юли 2022г.

Почти три четвърти от младите хора на възраст между 15 и 24 години в 92 държави, за които има налични данни, не успяват да придобият уменията, необходими за работа. Това сочат данни от нов доклад, публикуван на 13 юли от Комисията по образование и УНИЦЕФ и подкрепен от глобалната инициатива „Generation Unlimited“.

Докладът, озаглавен: „Възстановяване на ученето: Доколко децата и младежите са в час с развитието на умения?“ включва анализи на развитието на уменията в ранна детска възраст, както и сред децата в начална училищна възраст и младежите. Данните подчертават ниски нива на умения сред децата и младежите във всички възрастови групи. Вероятността да притежават уменията, необходими за пълноценното им развитие и по отношение на бъдещите възможности за заетост, достоен труд и предприемачество, е най-малка при младите хора в страните с ниски доходи.

„Вдъхновеното и квалифицирано поколение от деца и младежи е от решаващо значение за просперитета, прогреса и успеха на обществата и икономиките. Въпреки това повечето деца и млади хора по света са били провалени от своите образователни системи, което ги оставя необразовани, невдъхновени и неквалифицирани – сигурна комбинация за непродуктивност“, заяви Робърт Дженкинс, ръководител отдел „Образование“ в  УНИЦЕФ.

В България близо половината (47,9%[i]) от младежите на възраст между 15 и 24 г. или 315 149 не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данни на международното оценяване PISA* и TIMSS и изчисления за децата, които не се обучават. А 44,5 от същата възрастова група или 292 287 нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.

Под „дигитални умения“ се разбира умението да разбират и използват технологиите и се измерва чрез дял на млади хора, които могат да изпълняват основни дейности на компютър, например: копиране или преместване на файл или папка, функции за копиране и поставяне за дублиране или преместване на информация в документ, изпращане на и-мейли с прикачени файлове и трансфер на файлове между устройства

Базовата грамотност и математическата грамотност; меките умения, включително уменията за живот и социално-емоционалните умения; дигиталните умения, които позволяват на хората да използват и разбират технологиите; специфичните за професията умения, които подпомагат прехода към заетост; и предприемаческите умения са от съществено значение за просперитета на децата.

Тези умения са от решаващо значение и за развитието на обществата и икономиките.

Поради големия брой младежи, които не посещават училище и ниското ниво на придобиване на базисни умения, държавите по света са изправени пред криза, като по-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила – се отбелязва още в доклада.

По данни на Евростат (2021) 14 % от младежите в България са извън системите на заетост, образование или обучение. А 120 000 деца в училищна възраст са в риск от отпадане от образователната система – показва проучване на МОН[i] от 2021 г.


[i] Данни за България на „Световния часовник на уменията“ – https://skillsclock.io/

Източник: УНИЦЕФ