Министър Хасан Адемов отговаря на въпрос на народния представител от КП „Коалиция за България“ Йорданка Йорданова относно промяна в Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане
Благодаря за Вашия въпрос, защото той дава възможност да се изяснят някои основополагащи принципи на системата за социално подпомагане и така да се внесе по-голяма яснота за нейното функциониране, което често е обект на недоволство от страна на заинтересовани граждани. Трябва да изходим от нейната основна цел, която е законово регламентирана. А тя е – да се подпомогнат гражданите, които без помощта на другиго не биха могли да задоволяват своите основни жизнени потребности, което се основава на укрепването и развитието на обществената солидарност в трудни житейски ситуации. Социалните помощи се получават от хората, след като са изчерпани всички възможности за самоиздръжка и за издръжка от задължените по закон лица. Всичко това налага и стриктна нормативна регламентация, която да гарантира както обективната преценка на всеки конкретен случай, в който държавата трябва да окаже подкрепа на лицата и семействата, така и отговорното отношение към българския данъкоплатец, чиито средства трябва целево и по най-добрия начин да бъдат разходвани в интерес на хората, изпаднали в затруднение.
Следва да се отбележи, че нормативно регламентираните ред и условия за отпускане на социални помощи както в Закона за социално подпомагане, така и в Правилника за неговото прилагане създават необходимите предпоставки за обективност, социална справедливост и финансова адекватност на системата спрямо финансовите възможности на държавата. Въведените условия и изисквания по отношение на доходното, имущественото и здравословното състояние, семейното положение, възрастта, учебната и трудовата заетост и др. не са самоцелни. Напротив, те са били обект на обществени обсъждания и са резултат на постигнат консенсус и със социалните партньори. В крайна сметка те са необходими, за да се насочат лимитираните бюджетни средства към действително най-нуждаещите се лица и семейства, които не биха могли да се справят сами, без помощта на държавата в трудна житейска ситуация.
Месечната помощ и целевата помощ за отопление се отпускат, ако хората не са прехвърляли срещу заплащане през последните 5 години недвижим имот и/или идеални части от него, като размерът не трябва да надхвърля 60-кратния размер на гарантирания минимален доход за съответния период (който към настоящия момент е в размер на 3 900 лв.). Освен това такива помощи се отпускат, ако през последните 5 години не е налице и прехвърляне на собственост върху недвижим имот и/или идеални части от него чрез договор за дарение, който е безвъзмезден по своя характер. Оспорването на подобни ограничения като не съвсем справедливи поради непознаване, неспазване или заобикаляне на закона поставят въпроса за справедливостта и отговорността към всички онези лица и семейства, които са се съобразили със законовите разпоредби и са поели своята отговорност, вкл. и лишавайки се по този начин от подпомагане. Дарението е реализация на взето решение за доброволно, безвъзмездно разпореждане с определена група имуществени права от патримониума на собственика, затова не звучат убедително подобни доводи за отменяне на разпоредбата и е в изключителен обществен интерес запазването на тази разпоредба, тъй като очевидно в тези случаи не се касае за лица, които поради обективни и външни за тях причини се намират в затруднено положение. Още повече, че тук става дума и за отклонение от основния принцип на подпомагането. Освен това следва да се има предвид, че например за настоящия отоплителен сезон 2013/2014 година отказите за отпускане на целева помощ за отопление поради неизпълнение на това условие са едва около 3% от всички откази да се отпусне целева помощ за отопление.
Важно е да се отбележи, че законодателството в сферата на социалното подпомагане предполага прилагането на комплексен подход и оценката за ефекта от една или друга мярка или програма следва да се прави на тази основа. Налице е възможност за оказване на съответната социална подкрепа на хора, изпаднали в критична ситуация, вкл. и на тези, които са получили отказ за подпомагане. Затова всяко предложение за нормативна промяна следва много внимателно да се обсъжда и анализира, за да не се допусне нарушаване на баланса в системата.
Източник: МТСП