Хората все по-често търсят защита при омбудсмана

Националният омбудсман отчете повишена информираност на гражданите по отношение на функциите и правомощията му. Константин Пенчев представи доклад за дейността си през 2013 г. пред Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите.

Отчита се усилване на дейността на омбудсмана поради февруарските протести през миналата година, оставката на правителството, а впоследствие и новата протестна вълна, която заля страната.

Пенчев очерта основните аспекти на дейността си през 2013 г. Общо 7 320 жалби на граждани са постъпили при омбудсмана през миналата година, т.е с 37% повече от 2012 г. Над 17 000 граждани са получили съдействие от омбудсмана.

Най-много са жалбите на потребителите – 1957 броя. За нарушени социални права сигналите са 17%, а за нарушено право на собственост (незаконни строежи, събаряния т.н.) – около 14 %.

Омбудсманът е изпълнявал дейността си като национален превантивен механизъм. В този аспект, са представени данни за 7 проверени обекта за бежанци.

Издадени са 388 препоръки до съответните органи, отговарящи за условията в отделните заведения.

За първи път обмудсманът е изпълнил правомощията си да внесе нарочен доклад по темата за защитата правата на потребителите, внесен в деня на учредяване на 42-рото Народно събрание.

Пенчев отчита, че част от препоръките му са влезли в законодателните инициативи на някои народни представители.

Друга насока от дейността му е свързана с нарушаването правата на хората. Омбудсманът е работил във връзка с правата на учениците и децата, провеждайки проведени срещи със студенти. Активен е диалогът с различните видове неправителствени организации- например на пациентите.

Пенчев коментира, че се забелязва тенденция гражданите да познават по-добре правата си. Те вече са разбрали, че могат да си търсят правата в институцията омбудсман. Основно те се оплакват от бездействието на регулаторните органи, поради което омбудсманът е доста активен като институция в сезирането на Върховния съд.

Бележи се и икономия в разходите на омбудсмана, които са намалели с 217 000 лева. Сметната палата проверява дейността и как се разходват средствата от институцията.

Пенчев подчерта, че е по-добре сградата, в която се помещават, да е общинска, за да се спестят пари и те да се разходват за други неща. От друга страна обаче тя трябва да е на централно място, за да бъде удобна за хората.

 

Източник: News.bg

НАЙ-ЧЕТЕНИ

Отворена процедура за кандидатстване „Бъдеще за децата“

Пациентски информационен център за онкоболни отвори врати в Бургас

Срокът за заявяване на нови социални услуги е изтекъл

Промяна в механизма за предоставяне на високотехнологични помощни средства за лица с трайни увреждания

Три нови ЦНСТ отварят врати във Велико Търново

Център за социални услуги отвори врати в Бяла Слатина

ПОСЛЕДНИ

EASPD обсъди в Европейския парламент трудовите бариери за хора с увреждания

Комплексът за социални услуги във Велико Търново отбеляза своята 16-годишнина

Община Неделино стартира изграждането на три нови социални услуги

Фонд „Социална закрила“ обявява прием на проекти за подкрепа на дейностите по домашен социален патронаж

Категории