Малкият и среден бизнес в България се интересува как да бъде отговорен към обществото и околната среда. Най-често компаниите от този сегмент инвестират в развитие на собствените си служители и в екологични инициативи. 42% от малките и средни предприятия смятат, че тези практики имат положително влияние върху финансовите им резултати, a 43% изтъкват като основни пречки да са по-отговорни липсата на изисквания от страна на държавата както и липсата на подготвени кадри по темата. Това сочи изследване, базирано на данни от изследване на консултантска къща “Стратегии”, НСИ и Националната стратегия за МСП 2014-2020.
“Тенденциите са положителни за България и показват висок интерес от страна на малките и средни предприятия към зелената и социална икономика. Отговорният бизнес вече не е запазена територия само на големите компании”, коментира Марина Стефанова, изпълнителен директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, по повод резултатите.
49 на сто от обхванатите в проучването малки и средни предприятия разглеждат корпоративната социална отговорност (КСО) като посвещение на компанията да спазва националните трудови и екологични закони и прозрачно да управлява своята търговска дейност. 46 процента смятат, че КСО са политики и практики, стратегически интегрирани чрез бизнес процесите за вземане на решения с цел минимизиране на негативния ефект на компанията върху социалната и околната среда и ангажиране на нейните заинтересовани страни, докато само 5 на сто разглеждат КСО като дарителски инициативи, ръководени от експертите по връзки с обществеността и маркетинга, които се извършват доброволно и нередовно към местната общност.
42 на сто смятат също така, че да си отговорен оказва влияние върху финансовото представяне на фирмата, според 32 процента това е важно за постигане на удовлетвореност на клиентите, 34 на сто смятат, че оказва влияние върху удовлетворението на служителите, а 24% – върху репутацията на компанията.
Като най-съществен фактор, който се оказва пречка за спазване принципите на КСО, е определена липсата на изисквания от страна на държавата (43%). Следват липсата на човешки ресурси и познания (42 на сто), липсата на финансови средства (41 процента), липсата на подкрепа от собствениците (33 на сто) и липсата на подкрепа от клиентите (32%).
Според проучването най-заинтересовани от екологични и/или социално свързани дейности са собствениците (59%), служителите (54%), търговските партньори (46%), крайните потребители (40%) и кредиторите и инвеститорите (32%).
Най-силен е фокусът върху развитието на служителите като КСО дейност (60 на сто), следвано от екологичните инициативи (56%), организационните подобрения (43%) и социални инициативи (40%).
Източник: http://cfo.cio.bg/