Румяна Коларова: Ние не знаем какво трябва да учат децата

kolarova rНай-лесно е да коригираме съдържанието на един учебник, най-трудното е да гарантираме, че учим децата, на това, което им е необходимо, казва министърът на образованието и науката в интервю за в. „Труд“

Г-жо министър, какво правите: броите дните до предсрочния вот или подготвяте почвата за наследника си на този пост?
Броя дните, но до 25 септември. Тази дата е важна за мен, защото това е крайният срок за подготовката на няколко ключови документа. Надявам се, че няма да оставя несвършена работа за следващия министър. Той ще има много и тежки задачи, свързани с неотложно законодателство, които изискват политическа воля и стабилно парламентарно мнозинство. Например законът за училищното образование. Той се чака отдавна, по него експертите в министерството работят непрекъснато, но явно досега липсва политическа воля.

Защо, според вас, толкова години не се приема закон за училищата?
Реформата в училищното образование е много сходна на тази в здравеопазването. Това са две системи, които у нас много трудно ще се реформират. Българите по традиция инвестират и в двете системи. Те са склонни да дадат пари за частни уроци на децата си, да инвестират в полулегални форми на образование. Затова системата на образованието функционира. Но тя функционира много зле – и за тези, които имат пари да инвестират в нея, и за онези, които нямат. Липсата на реформа кара хората, които са готови да инвестират в образование, да напускат България, но от друга страна води до отпадане от системата на големи групи, които нямат желание или средства да учат Първата група декапитализира образованието – знаещите и можещите напускат България, хората от втората група остават полуграмотни или напълно неграмотни. Аналогични са проблемите в здравеопазването. И в двата случая системите се натоварват с преразходи, работят неефективно и аварират. Досега изходът се е търсел в две противоположни посоки-или с мисъл за тези, които отпадат от системата, или за онези, които я напускат търсейки по-добро. Реформата е била или за социално слабите, или за активните и платежоспособните, които я напускат. А единственото правилно решение е да се търси изход в рамките на европейския модел. Досега не е направен опит реформата да гарантира и достъпност, и качество. Ние често говорим за финландския модел, но той едва ли е приложим у нас, защото стъпва на непрекъснато повишаващо се публично финансиране. Финландската образователна система не е сформирана в условията на недостиг. За България реформите могат да тръгнат само ако има устойчиво и нарастващо финансиране.

Смятате ли, че в този случай реформата може да се опре на оперативната програма за „Наука и образование за интелигентен растеж“?
Със сигурност. В оперативната програма на образованието се гледа като на ключов момент за развитие на икономиката. То е ключов фактор, който гарантира конкурентоспособност, а не социално равенство и интеграция на маргинализирани социални групи. Досега в МОН се работеше по европейски програми, в които водеща роля имаха мерките за преодолявани на социалното неравенство. Сега добавяме нов компонент: чрез образованието да се гарантира икономически растеж. Тук големият въпрос е дали не е прекалено късно? Има региони в България, в които демографската криза е необратима. Много се надявам да не сме стигнали до там, че образованието да е единствено и само инструмент за социална интеграция, училището да е само място за получаване на грамотност. Не бих искала да сме стигнали до там, че образованието да е само в ресора на социалното министерство. Убедена съм, че европейският модел се гради върху интелектуалния капитал и системата на образованието е водеща в една конкурентна икономика.

Ректорите на висшите училища са в тиха, а някои в явна паника, че вузовете им са празни, а от там да не са просто поредното стъпало към обикновената грамотност?
Ако под „работещ модел“ имате предвид мерки, които да дадат резултат – не. Няма време. Но ако мислим за стратегия, с план за действие и система от конкретни стъпките – да. И срокът, който съм си поставила е 25 септември, когато трябва да приключи общественото обсъждане по стратегията за висше образование. Тя утре ще бъде публикувана за обществено обсъждане на сайта на МОН.

Ще има ли проблеми с откриването на учебната година?
Най-хубавото е, че учебната година може да започне и без да има министър. Разбира се, че до последния момент има нещо за решаване или нужда от бърза реакция. Поне два пъти в седмицата получавам информация от някой директор, че няма да започне на 15 септември, но проблемът винаги се решава – от самото училище, от общината, а не рядко и от родителите. Имаме тази зрялост, че учебната година е по-важна от дупките по улиците, електричеството.

А има ли я зрелостта да се реши какво трябва да се учи в училище, какви да са учебниците и дали такива провокации като „турската полиция“ в учебника за трети клас?
Това са три различни въпроса. Първият е за съдържанието на учебниците. Всеки, който е писал книга, знае какъв е ужасът, след като бъде отпечатана, да я отвориш и да си видиш грешките, не печатните, а фактологичните и смислови грешки. Това се случва и може да бъде коригирано. Не разбирам обаче, защо след като грешки са били открити в един учебник през март т.г., не е използвана възможността за корекции. Според мен причината е или в липсата на воля на тези, които са открили грешката, да поискат поправката, или повдигането на въпроса за грешките и неточностите в един учебник е свързано с моментната политическа ситуация. Вторият въпрос е за съдържанието на учебната програма-тя може да се промени, ако има нов закон за училищното образование. А след като тя бъде променена, ще има ново съдържание на учебниците, а не от 10 г. да преиздаваме едни и същи. Най-трудният е въпросът какво да учат децата: за съжаление все повече се убеждаваме, че не учим децата на това, което те трябва да знаят. Ние ги учим да рецитират, да запомнят факти (ето и критиците на учебниците по история се фокусират върху фактите), а не на умения, компетенции, нагласи. Ние не знаем какво искаме тези деца да научат! Най-лесно е да коригираме съдържанието на един учебник, най-трудното е да гарантираме, че учим децата, на това, което им е необходимо.

НАЙ-ЧЕТЕНИ

Центровете за настаняване от семеен тип в Шумен отварят врати през септември

Възстановена е дейността на Дневен център за деца с увреждания, Дневен център за пълнолетни лица с увреждания и Център за социална рехабилитация и интеграция в Добрич

Пациентски информационен център за онкоболни отвори врати в Бургас

Публикуван за обществено обсъждане е проект на Закон за българския жестов език

ИКТ технологии за деца с увреждания вече стават достъпни и у нас

Повишаване на линията на бедност води до по-голям обхват на социалната закрила за уязвимите групи

ПОСЛЕДНИ

Агенцията по заетостта започва приемане на заявления за предоставяне на ваучери за обучения за дигитални умения

Фотоизложбата „Огледала на обичта! За любовта от първо лице“

Предложение за облекчения за финансиране на проекти за рехабилитация и интеграция на хора с увреждания

Участие на България в заседанието на Съвета на Европейския съюз по заетост и социална политика

Категории