Международна социална служба – България получи Голямата годишна награда на НАСО за 2014 г. в категория „Неправителствени организации“. От своето създаване досега организацията е изпълнила над 15 проекта, основно в областта на развитието и предоставянето на социални услуги за деца и семейства, в 8 от които е била водеща организация. МСС-България е активен член на НАСО и ярък пример за успешна реализация на партньорство между местни власти и различни институции и организации, имащи отношения към създаването и осигуряването на качествени и ефективни социални услуги и иновативни методи, в това число и успешна деинституционализация, има реализирани значими проекти с много силно социално въздействие. МСС-България използва също и вътрешна система за оценка на качеството, което е иновативен за България подход, но в пълно съответствие с водещите европейски и световни тенденции. Д-р Събина Събева отговаря на въпроси на НАСОКИ как приемат наградата и повече за дейността на организацията.
Как приемате Голямата награда за неправителствена организация, която НАСО връчи на МСС-България?
Тази награда за Международна социална служба – България е голяма чест – да бъдеш отличена организация за годината е нещо изключително. Едновременно с радостта и честта, тази награда е и огромно задължение да продължим да надграждаме постигнатото до момента. Смятам, че дължим наградата и на своята работа през последните 12 години, в които сме вложили много усилия и сме поставили основите на добри практики, както и на изграденото партньорство с общините, на базата на което управляваме социални услуги чрез възлагане.
Какво можете да ни разкажете за МСС-България?
„Международна социална служба – България“ е фондация, създадена в края на 2002 г. по инициатива на Международна социална служба- Швейцария. Фондацията е част от световната мрежа на неправителствената организация Международна социална служба със седалище – Женева, Швейцария.
Какви услуги предоставяте?
МСС-България започва да работи като доставчик на услуги за деца и семейства през юни 2005 г., когато в рамките на проект CLIP е предоставяла услугите „Наблюдавано жилище за младежи, напуснали ДДРЛГ” и ЦСРИ за деца и младежи в риск в общините Севлиево, Велико Търново и Ловеч. През същата година, от м. август започва да предоставя услугите в Комплекса за социални услуги за деца и семейства в Търговище. От 2006 до 2012 г. са развити и управлявани 28 услуги за деца и семейства в 11 общини – Търговище, Велико Търново, Лясковец, Ловеч, Севлиево, Враца, Смолян, Габрово, Доспат, Рудозем, Златоград, Девин. Допълнително сме оказвали методическа и финансова подкрепа за стартиране на услуги, например на община Стара Загора за Наблюдавани жилища и София за ЦНСТ за деца с увреждания, оказана е подкрепа за методическото разработване на проекти и предоставяне на услуги в Плевен за ЦНСТ за деца 7 -18 г. и Смолян за ЦНСТ за младежи 15-18(20) г., както и методическа подкрепа за НПО в Дряново и Велико Търново за стартиране и предоставяне на услуги (ЦОП).
В момента управляваме услуги в пет общини – Комплекс за социални услуги за деца и семейства – Търговище, Комплекс за социални услуги за деца и семейства – Севлиево, Комплекс за социални услуги за деца и семейства- Смолян, Социални услуги за деца и семейства- Велико Търново и Дневен център за деца с увреждания – седмична грижа „Слънчоглед“- София.
Това е забележителна биография, как ще продължите този успех?
Стремим се да превръщаме създадените партньорства в рамките на различни проекти в устойчиво сътрудничество. Освен това се стремим да изпълняваме услугите с дълбочина и качество.
Партньорство и качество на услугите бяха две от основните теми на Деветия национален форум на НАСО. Каква е оценката Ви за тях?
Развитието на партньорство и качеството на социалните услуги са едни от най-важните теми за нас. Международна социална служба – България има изградена вътрешна система за качеството, която прилагаме от няколко години. Развитието и постигането на качество е непрекъснат процес, в който се извършва самооценка, поставят се цели, измерва се постигането на целите и се прави нова самооценка, на чиято база се поставят нови цели. Винаги трябва да се има предвид, че социалният сектор работи с хора и за хора, където има непрекъсната промяна и развитие. Един от основните приоритети на МСС е именно качеството и се стремим то да е водещо в услугите, които предоставяме.
Интервю: НАСОКИ