Да се прекрати утвърждаването на прием за професионалните направления с най-ниски резултати до 2016 г. предвижда планът за действие на мерките по актуализираната Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014-2020 г., която беше публикувана за обществено обсъждане. До 2016 година трябва да се усъвършенства модела за кредитиране на студенти и докторанти, както и системата за предоставяне на стипендии. Ще се работи и за усъвършенстване на рейтинговата система на висшите училища, за да може да се осигури обективна оценка на качеството на обучението по отношение на нивото на подготовка.
Нужно е да се подобри и системата за прием във висшите училища съобразно резултатите от оценяването на професионалните направления. До тогава трябва да се обедини и институционалната и програмната акредитация на ВУЗ-овете. До 2018 година пък трябва да има профил на компетентностите за всяка една специалност, която може да се учи в българско висше училище.
От МОН обмислят да спират субсидията за научна дейност на дадено висше училище със слаби научни резултати. До 2016-2017 година трябва и да се диференцира субсидията за научна дейност за висшите училища въз основа на обективни показатели за научните резултати – брой публикувани и реферирани научни статии в международни бази данни, брой получени цитати, брой подадени заявки за международни патенти.
Една от записаните в стратегията цели е достигане на равнище от 36% завършили висше образование на възраст между 30 и 34 години през 2020 г. Повишаването на дела на завършилите висше образование изисква да се преодолеят две сериозни предизвикателства. Едно от тях е от демографски характер.
Сред другите конкретни цели записани в стратегията са: повишаване на средствата за финансиране на висшето образование и науката и на ефективността на използването им чрез нов модел на финансиране.
Като очаквани резултати е записано: достигнат процент от БВП до 2020 г. в размер на 1,5%, отделен за наука и увеличени средства за висше образование. Значително повишен дял на частните инвестиции в образованието и науката. Разработен и утвърден нов модел на финансиране на системата за висше образование, ориентиран към резултатите от обучението и реализацията на студентите и докторантите.
Източник: БГНЕС