Изпълнителният директор на Агенцията за качество на социалните услуги г-жа Виктория Тахова взе участие в Националния форум „Социални услуги, социално предприемачество и заетост“, който се проведе на 24 юни в к.к „Златни пясъци“. Разговаряме за лицензирането на частни доставчици на социални услуги и изготвянето на стандарти за качество, които бяха сред дискутираните въпроси по време на събитието:

Г-жо Тахова, какви са впечатленията Ви от тазгодишното издание на Национална среща на социалните услуги?

Чувствам се изключително добре сред колеги, експерти, пред хора, които имат познания и работят от едната страна на бариерата. Работим за по-добро качество на социалните услуги, предоставяни в цялата страна. Националният форум „Социални услуги, социално предприемачество и заетост“ дава възможност за обмяна на знания, на възможности и комуникация между специалистите в социалния сектор. Радвам се, че съм част от това събитие.

Споделете повече информация за мисията и целите на Агенцията в посока мониторинг и подкрепа за по-добро качество и устойчивост на социалните услуги в страната?

От създаването си Агенцията за качество на социалните услуги вече е направила над 170 проверки на социални услуги в страната. Както вече споменах в изказването си, Агенцията е млада. Създадена е на 15 септември 2020 г. Целта ни е да сформираме екип от професионалисти, като се стремим да намерим най-добрите експерти, които да бъдат полезни за системата за социални услуги. Изготвяме нормативни документи, участваме в предложения за изготвянето на стандартите за качество на социалните услуги, които се надяваме скоро да станат факт. Пред нас предстои работа в много направления, в това число мониторинг на услугите, както и лицензирането им, което отчитам като едно предизвикателство за частните доставчици. Участваме и в различни онлайн формати с цел популяризиране на лицензирането. Надявам се във всички разнородни дейности, които извършваме, да сме от полза на социалните услуги и обществото. Нашата цел и мисия не са само да правим проверки, но и да изведем добри практики, които да бъдат полезни за всички. Анализът на добрите практики е гаранция за високо качество и ефективност на социалните услуги.

Качеството на социалните услуги е свързано и с поддържане на компетенциите и уменията на работещите в сферата и с подобряване на условията на труд. Какви са Вашата визия в тази посока?

Ние работим и в тази посока, осъзнавайки тази свързаност. Вече 80 % от нашите служители преминаха входящо и надграждащо обучение и продължаваме да се включваме в събития, целящи повишаването на квалификацията на служителите. Предвиждаме и изготвянето на супервизии и други инструменти, които имат за цел подобряване качеството на социалните услуги. Надявам се, че вървим в правилната посока. Като обобщение мога отново да кажа, че акцент в работата на Агенцията ще бъде извеждането на добри практики, както и тяхното популяризиране и достъпност.